Musöron del II

Lovade ju Er igår att fortsätta min berättelse om musöron och det man lovar ska man hålla!!!!

Häromdagen fick jag COOP´s lilla tidning Mersmak med mig hit ut till torpet och igår fick jag då äntligen tid att läsa den. Det fanns en artikel om en kock som använde mycket gott i naturen som nässlor, kirskål med mera. Bland annat så lade hon musöron i sprit och sedan använde som smaksättare både till drinkar, bakverk och desserter. Nyfikna på allt som har med sprit att göra så kände jag tvånget att prova, vi tycker alltså att det är väldigt skojigt att göra snapsar av allt möjligt..och omöjligt! Vi har gjort en del bra genom året men också misslyckade...de senaste stavas pepparrotssnaps...*blääää*

Nu är det ju förstås björkens små knoppar som man på våren kallar musöron...inte riktiga musöron som Kajsa fångar. Vi har gott om björk runtomkring oss så i morse gav vi oss på dom!




Blivande plockar försiktigt en knopp...



...som han sen stoppar i den lilla burken!



Sen dränkte vi dom i sprit!!!!!

Nu ska dom stå minst en vecka....sen kommer det rapport! Men...jag vill ha mera sprit och göra mera snaps!!!! Vill prova svarta vinbärsblad, syrenblommor...och också kirskål. Men kirskålen kanske jag ska göra paj på????

Kommentarer
Postat av: Em

Roligt att testa sig fram så och ännu roligare när man skall "provsmaka". :D

Postat av: Ingrid

Det låter intressant! Man kanske skulle ge sig ut och plocka några musöron - fast vi gillar faktiskt Skåne och tycker det är allra bäst.



Ha en fin helg!

Kram Ingrid

2010-05-08 @ 19:12:44
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Gun

Vad kul! Jag brukar smaksätta snaps med citronskal och vaniljstång och lite socker. Det blir farligt gott.

2010-05-08 @ 19:26:37
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Karin

Jaha. Det var det du skulle ha dem till. :)

Jag väntar på att öronen ska bli lite bladigare, så ska jag kasta in ett recept på schampo, som man gör av björkblad.

Har inte testat det själv än. så det ska bli spännande att se hur det funkar... :D

Blir spännande att höra hur det där smakar också !

Kanske skulle ta och testa det där med...

Fast jag tror inte jag har någon sprit hemma. :D

Orkar i alla fall inte göra något idag, så det får vänta oavsett...

Jag är helt bombad, så jag ska attackera spikmattan, och hoppas på att tvärsomna ! - Det känns som om jag behöver det. :)

2010-05-08 @ 20:04:07
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Heidi

Haha..kom på mig själv att jag rynkade på näsan när jag läste musöron..hade inte en aning om att björkens knoppar kallades så ;-) Hmm..man får inte pollenallergi av snapsen då ;-)

2010-05-09 @ 02:01:23
URL: http://webmum.blogg.se/
Postat av: Vicke

det har jag aldrig smakat, du får berätta om det blev gott

2010-05-09 @ 07:31:46
URL: http://animeramedvicke.bloggplatsen.se/
Postat av: Ulrika

Vilken kul ide´! Musöronsnaps!Låter lite läskigt, som nåt man kan servera till Halloween...;D

2010-05-09 @ 21:19:10
URL: http://fabulousforty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback