Jag mår illa!

Idag är en dag då jag förbannar alla dessa sociala medier!

Idag hittades en flicka född 1993 mördad i Västerås och det är fruktansvärt på alla sätt och vis. Enligt tidningarna så kan man läsa att en jämnårig pojke är misstänkt för mordet.

Jag var precis på väg att stänga av datorn, skulle bara kolla in Facebook en sista gång. Då får jag se att det redan skapats ett flertal RIP-grupper, jag kan förstå att ungdomarna vill visa att de sörjer. Västerås är inte en sån stor stad i såna här sammanhang och naturligtvis har den blivit mindre i och med dessa sociala medier. I vår familj finns en tjej född 1993, jag förstår att hon vet vem flickan är...det kryper nära.

När jag sen tittar närmare på dessa grupper ser jag att i vissa av dom diskuterar man redan vem mördaren är...namn läggs ut...kanske blir helt oskyldiga pojkar beskyllda att vara mördare. En stämpel som kommer att bli svår att tvätta bort. Mer förtvivlad blir jag när jag ser vuxna människor som också ger sig in i detta samtal.

Det är då jag känner...fy, farao för dessa sociala medier!

Kommentarer
Postat av: Vicke

ja du, det är många nackdelar med nätet också tyvärr

Postat av: Afrodite

Fy farao så hemskt!

2010-05-06 @ 08:21:39
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag blir mer och mer tveksam till att vara med på facebook och liknande. När sånt här händer och kanske helt oskyldiga stämplas och blir uthängda, då inser jag att det är bäst att hålla sig därifrån.



Hoppas att du får en fin dag!

Kram Ingrid

2010-05-06 @ 09:20:40
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Majsan

Är det bara jag som reagerat eller är det fler, men jag tycker det varit ovanligt många mord på unga människor i år.. :(



Det där med att det skapas grupper på internetmedia, är verkligen en väckarklocka! Du säger det själv, oskyldiga namn kan läggas ut!! Vi hade just ett fall här nere där det handlade om syskon som haft sex med varandra, relativt vuxna sådana...vips, fanns allt om dessa båda på nätet, grupper skapades etc. Man glömmer att det finns familjer bakom dessa tragedier som händer;mord, incest, övergrepp med mera.. Går det få stopp på sådant??



Kram

2010-05-06 @ 09:26:49
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Lena

tragiskt åt flera håll

varför sker det så många mord?

som majsan skriver så många unga? va är det som händer!!!!



och sen media som ska vara med i allt

ibland kan det vara bra som ex flickan som vart våldtagen men ingen brydde sig förns hon blev känd på nätet... men där vart ju en oskyldig pojke uthängd; för dom döpte gärningsmannen till "oskar" utan att kolla att det faktiskt fanns en oskar i klassen???

när min bror dog så starta en gammal flickvän till han en sida på fb men hon var seriös och vi anhöriga var med på sidan, de gjorde inte mycket utan att fråga oss om det var okej.

2010-05-06 @ 10:01:35
Postat av: TT

Nätet har både för-och nackdelar, och unga har ju oftast inte livserfarenhet och omdöme.

Men att stänga sej själv ute från t ex Facebook tror jag inte gagnar någon.

Visst är det hemskt när våld och mord sker nära en, och så tragiskt att det sker i allt yngre och yngre ålder.

2010-05-06 @ 11:04:55
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Naturflickan

Jag tycker man ska tänka till både en och två gånger innan man börjar diskutera saker på nätet. Det gäller att man verkligen kan stå för det sen och att man inte kränker andra...

2010-05-06 @ 19:23:06
URL: http://naturflickans.blogg.se/
Postat av: Gun

Usch vad hemskt det är de där och otäckt att läsa om. Jag har inte facebook själv än som tur är.

2010-05-06 @ 19:32:10
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback