En doft av syren!

Åter igen får jag vakna till en härlig sommardag, solen skiner från klarblå himmel och de små vindpustar som kommer är bara välkomna.

Syrenen har slagit ut och från vår enorma syrenberså kommer det med jämna mellanrum härliga dofter av skolavslutning trots att det fortfarande är en och en halv vecka kvar till den händelsen.

Igår hade vi ju lika vackert väder och jag kunde inte låta bli att vara lite kaxig mot min vän i Malmö, Ni vet hon som hittade mig på Facebook efter dryga tio års frånvaro. Hon beklagade att de hade så trist väder och jag fortsatte givetvis att ösa soliga hälsningar till henne och hon påpekade då att det var okej med regn och rusk bara det blev vackert väder nästa fredag när dottern hennes tar studenten.

Då började jag tänka på vilken otrolig tur vi haft när sönerna tagit studenten. När Gammelsonen tog studenten 2006 var vi på gården inne i stan och vi fick sätta upp ett partytält så folk inte skulle få solsting. Vi fick frysa stora isblock för att maten skulle hålla sig. Det var en helt otrolig dag som vi trodde skulle gå till historien på grund av värmen och det var inte utan att vi blev oroliga inför Ungsonens student.

2008 var det dags för Ungsonen och vi bestämde oss för att ha studentfesten här ute i torpet. Vi hade ju vårt stora partytält som inte bara skyddar från sol utan också från regn. Den våren var fantastisk så inte ens i våra vildaste fantasier kunde vi tro att vi skulle ha sån tur igen men det hade vi!!

Vi fick lägga om menyn då vi insåg att det skulle inte fungera med kallskuret i den enorma värmen. Iväg och köpa ytterligare ett partytält som kunde skydda maten och frysa massor av isklampar för att hålla maten kall. Vi grillade vilket var mycket uppskattat och jag hade gjort en massa olika sallader till det.

Återigen fick tältet agera solskydd och de som inte gillade solen kunde söka skugga på tomten. Det blev en riktigt härlig studentfest men många härliga minnen, tror vi höll på halva natten! Jag gissar att vi höll på längre än studenten själv som åkte till stan, värmen tog hårt på en ovan champagnedrickare ;)

Nästa fredag är det dags för Svärdottern att ta studenten och jag hoppas verkligen att vädrets makter står henne bi. Vårt stora problem är vad i hela världen ska vi förära henne med??

Kan förresten berätta att nu bor båda sönerna i egna bostäder. Ungsonen och Svärdottern flyttade till eget i söndags...så härligt för dem!!!! Lustigt är att de flyttade till en identisk lägenhet som den jag först bodde i när jag flyttade till Västerås...till och med samma våning närmare bestämt nionde!

Jag har inte varit och hälsat på dem ännu men jag kommer...jag lovar!!!! Oj, nu lät det som att svärmor kommer och ska styra och ställa men näe, det tror jag inte att de upplever för jag lägger mig mycket sällan i däremot kan jag komma med goda råd och tillrop...om de ber om det!!! Och det gör de ;)

Kommentarer
Postat av: Ulrika Fabulousforty

Vilka härliga sommarminnen - inget är som utomhusfester, synd bara att vädret tillåter det så sällan! Förra sommaren var vi på ett sånt, låpngbord dukade för 100 personer utomhus utan tält i Västerbotten - det var fantastiskt!!

Lycka till med insektsfotandet, jag hade det lite lättare, för min satt ju still..:DD

Postat av: Heidi

Vilken tur ni har haft med vädret!! Mina twins har två år kvar till studenten o jag är redan nu orolig hur det ska gå..jag hoppas verkligen att de springer ut samma dag o eftersom de går i olika skolor så hoppas jag att det inte krockar..pust.. Som sagt, orolig redan nu :)

2010-06-02 @ 11:39:23
URL: http://webmum.blogg.se/
Postat av: Em

Nu i dag är det jättefint även här, den riktiga värmen har inte kommit än, men det är tillräckligt varmt ändå. Visst är det lite konstigt när barnen börjar bygga eget bo? Jag har fortfarande inte riktigt vant mig.

2010-06-02 @ 17:11:49
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Studenten är det roligaste jag vet! De är så lyckliga den där dagen, solen har lyst på oss också, och vi har haft fest i trädgården.

2010-06-02 @ 18:13:27
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback