Semesterresa till Uppland

Idag tog vi oss semester och på semestern ska man resa bort...och det gjorde vi...hit..



Ganska snart kom vi på att de körde med falsk marknadsföring (och nu undanber jag mig petiga kommentarer om att det kanske ligger i Västmanland...det blir ingen kul blogg då ;)...)



Tittar Ni riktigt noga så kan Ni se att på skylten står det Rutiga huset....det är inte ett dugg rutigt!!! Men det var det när jag var liten och faktiskt bara till för ett par år sen...och ja, det ligger i Västmanland...tror jag bestämt!

Nå, efter en stund kom vi till den här skylten
 och en snabb tanke..ska vi åka till Karin och fika? Näe, vi hade ju ett helt annat mål i sikte!

Varje semester åker vi nämligen minst en gång till Karlsson i Morgongåva (Visst är det ett fantastiskt ortsnamn...jo, jag vet att jag sagt det förr men det tål att sägas flera gånger) inte för att Karlsson i sig lockar utan för att där finns nog Upplands godaste pizzor!



Den ser kanske inte mycket ut för världen men oj, så god den är!! Tunn och frasig botten och helt otroligt trevlig personal!

Väl inne på Karlsson så fick vi lämna tillbaka den myggdödarlampa vi köpte förra året som inte ens ville skrämma bort det minsta lilla myggembryo...den dog efter tre minuter! Dock hamnade det lite annat smått och gott i korgen bland annat ett par nya svarta tights till lördagens sommarfest.

 På vägen ut fick jag syn på ett bra erbjudande som jag var tvungen att fota...man vet aldrig när man behöver en djurdetektiv...och de kan ju kanske uppskatta lite marknadsföring! (Klicka på bilden så syns det vad det står)

Vi åkte sen vidare och hittade en tänkbar affärsidé för egen del.



I tisdags morse när vi satt i mygghuset så sprang det en älg förbi oss och man kanske kunde starta nåt liknande i Jansbo!!!

Det enda i djurväg vi såg var dock den här...  (Klickbar)

För inte alls så många år sen så tillhörde dessa delar av Uppland faktiskt Västmanland och jag kunde notera att när det gäller trafikordningen så har en viss slapphet börjat göra sig gällande...

 På Västmanlands tid parkerade man på parkeringsplatser....inte i dikena!(klickbar)

 Då stod vägmärkena vid vägarna...nu står de mitt ute i det gröna.(klickbar)

Men kanske räknar sig Uppland som det Gröna landskapet!

Sen åkte vi hemåt med ett par stopp på vägen. Bland annat en secondhand-butik i Heby med böcker för två kronor styck så nu har jag laddat upp med flera av de böcker jag fick som tips av Trebarnsmamman igår.

Sen gjorde vi ett stopp på Jysk i Sala, mycket trevlig butik för att vara Jysk och att vi nästintill skämde ut oss där ska Ni slippa att höra men...om Ni skulle stanna till där nångång och se inne i butiken två rejäla träpelare bredvid varandra så kan jag meddela att Blivande mycket bryskt blev upplyst om att han kom inte emellan dom..inte ens på tvären!!!



Nu behöver jag vila fötterna medan Blivande kämpar med fönstret!!!

Kommentarer
Postat av: Karin

Ha, ha, ha !

Så mycket tok det finns i trafiken ! - Särskilt i Uppsala län. ;)

Rutiga huset, som inte är rutigt längre, ligger dock precis som du påpekar i Västmanland.

Tur att ni inte svängde upp till Tärnsjl just idag, för jag har legat för ankar även idag, och drogade ned mig med Citodon, så jag var alldeles lurvig... ( Jo, så blir jag av bara en enda, så jag hade inte proppat i mig )

Elin hade glömt nyckel när hon stack iväg och bultade frenetiskt på dörren utan att jag vaknade.

Hjärtligt välkomna en annan dag !

Jag kan ju inte vara i dvala hur länge som helst ju, så nu har jag bestämt att i morgon så SKA jag vara pigg igen. - För nu är jag trött på att vara trött ! :D

Postat av: Gun

Hahahaha, stackars Blivande! Fick du olja in honom för att få loss honom? ;D

Synd att rutiga huset inte är rutigt längre! Hade varit kul ju.:)

Sv: Hahaha, du får prata hur du vill om Uppland för mig.:D

2010-07-01 @ 19:40:33
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Pia

Säger som Gun, va synd att det inte är rutigt längre!!!! :o(

Pizzan så smarrig ut så jag kan tänka mig hur gott den smakar!

Kram!

2010-07-01 @ 19:49:30
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Majsan

Det är alltid kul att se sig om.. och hitta skyltar på de mest konstiga stället.. och bilar igenvuxna i en skog.. Eller som jag sett mellan L-löping och Motala: Ett växthus.. då menar jag verkligen ett hus /ruinerna som består av väggar/ som det växer skog i.. Eller som när Micke och jag kom till svenska sidan på vår roadtrip förra sommaren: P-förbud mot snöskoter... mitt i en gräsbevuxen sommarbacke =)

2010-07-01 @ 19:51:13
URL: http://www.chattens.se
Postat av: Camillha

Haha! Ja, vilken resa!! Det rutiga huset har verkligen både det ena och det andra på sitt samvete... inte rutigt och är det verkligen en grill där numer??

Karlssons i Morgongåva.. är det sant att det är bra pizzor inne på den serveringen?

Jag ska jobba på övervåningen, över Karlssons i fyra veckor i sommar, så då kanske man ska ta sej en halv pizza där i så fall.

Det är verkligen en underhållande läsning att snurra runt i din blogg!

Hoppas du kom in på skrivarlinjen, annars missar de en stjärna!!

2010-07-01 @ 19:55:42
URL: http://himlenrunt.blogspot.com
Postat av: Em

Jag vet hur man får frasig pizzabotten hemma, men jag försöker lära mig att inte ge råd till de som inte har frågat om det.. ;D (Egoina skäller på mig!)

2010-07-01 @ 20:15:24
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Sv: Hahaha! Bakplattan som du lägger pizzan på skall stå i ugnen medan du värmer upp ugnen. När du lägger pizzan på den varma bakplattan och sen gräddar pizzan direkt (eller vad man nu säger på svenska) så blir botten frasig. (Berätta hur det gick sen. :D)

2010-07-01 @ 20:24:01
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: janne

Rutigahuset ligger faktiskt i Uppland, landskapsgränsen går ett par kilometer öster om Norrby kyrka. Att sedan Heby kommun blev kvar i Västmanlandslän i trettio år efter kommunsammanslagningarna det är en helt annan historia, Fjärdhundra fick redan då flytta till Uppsala län. Sen var det det där med Morgongåva det kan vara ett vackert namn men det har en lite sur eftersmak när man har historien bakom. Godsägare, piga, barn och en dräng som tog sig an pigan och därför fick ett torp som morgongåva av den rättmätige fadern. Nog om detta nu =)

2010-07-01 @ 21:08:44
URL: http://ingehvit.bloggplatsen.se/
Postat av: Ellis

Pizza är SÅ GOTT! :D :D



Hoppas ni hade en fin semester.



MEN lämna något som köptes för ett ÅR sen!? Hur gick de till?

2010-07-01 @ 21:53:05
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Trebarnsmamman

Så du var i mitt landskap (nä förresten det var du ju inte, du var ju i Västmanland ;) ). Nog har vi det grönt i Uppland...väldigt grönt! Pizza i Gåvan har jag aldrig ätit, och Karlssons har jag nog inte besökt sedan 2002. Trevlig resa verkar ni ha haft i alla fall!!!! Det är mysigt med utflykter!

2010-07-01 @ 22:26:10
URL: http://blogg.trebarnsmamman.se
Postat av: Hasse

Inte lätt att hålla reda på vad som är län och vad som är landskap när kommuner helt plötsligt får för sig att byta.

2010-07-01 @ 23:17:45
Postat av: Ellis

sv: då förstår jag, grymt ändå att de kom ihåg ett år senare! :D

2010-07-02 @ 01:00:17
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Heidi

Oj vilken tripp o vad god pizzan ser ut!! Nu borde jag ju inte äta mer ikväll men blev grymt hungrig av någon anledning... ;)

2010-07-02 @ 22:25:13
URL: http://webmum.blogg.se/
Postat av: Linnea

Ser ut att ha varit en trevlig tripp ni gjorde. Rös lite när jag såg skylten om Heby komun, var på begravning i Heby kyrka i vintras. Kram

2010-07-02 @ 23:34:45
URL: http://www.metrobloggen.se/aennil

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback