Norberg 24 juli 2010

Vi tog oss alltså en semesterdag och for till Norberg. Blivande hade bara varit där vid nåt enstaka tillfälle tidigare och mindes bara att det fanns hyreshus :O (jo, det är han som är infödd västmanlänning) Själv har jag varit där vid flertalet tillfällen och mindes att det fanns mycket mer än hyreshus!

Vägen från Jansbo till Norberg är också en vacker väg, här förändras landskapet en del. Det blir böljande backar och nästan lite skotsk känsla som Blivande uttryckte det, själv tänker jag mig mer norrländskt.


Även byggnadsstilen förändras, det är inte alls ovanligt att se små härbren här och där på gårdarna. Man märker att det är ett brukslandskap man kommit in i.

Norberg är en vacker liten stad som förtjänar ett besök om man är i närheten. Ser Ni hur vackert det är?



Överallt ser man dessa vackra blomsterdekorationer. Till vänster på fotot ser man Elsa Andersson konditori dit vi så småningom skulle gå för att fika...det är ett måste om man är i Norberg.

 Vi promenerade runt i Norberg och hamnade så småningom vid kyrkan och till vår stora glädje så var den öppen så vi gick in. Madonnan var jag ju tvungen att ta ett foto på dock är det svårt att få bra bilder i en kyrka åtminstone om man är som jag. Jag har ju en viss förkärlek till madonnor, ska väl inte säga att jag samlar men nåt åt det hållet!

Altaret var fantastiskt.  Vi tände varsitt ljus och njöt av lugnet sen gav vi oss ut på vidare äventyr!

Vi gick vidare i bruksmiljön och njöt av alla vackra trähus  och tanken slog mig...hur kan det vara att man blir så hemmablind. Undrar om Norbergsborna ser hur vackert det är i deras lilla stad? Jag minns ju hur det var att bo på Gotland, man fick emellanåt påminna sig själv om vilken ynnest det är att få bo i en vacker och historisk stad. Själv gör jag så lite då och då att jag sätter på mig en besökares glasögon och ser mig omkring...ofta upptäcker jag saker jag aldrig sett förut och det precis inpå min vardag.

Vi kom fram till en vacker bro
som vi valde att gå över en och en för att vara på den säkra sidan!!!

Vi tog också ett foto av oss själva så Ni skulle se att det verkligen var vi som var i Norberg.



Vi gick runt lite i olika gallerier och små hantverksbutiker.

Sen, sen var det dags att ta sig till Elsa Andersson. Här tog jag inte så mycket bilder utan klicka upp deras hemsida och se deras foton men givetvis tog jag en bild av den fantastiskt goda bakelsen!



Fick dock skynda mig att äta upp den för det var fler som var sugna.

När vi fikat klart så letade vi reda på en ICA-butik för vi behövde handla hem lite men den historian kommer jag att berätta senare...men vi kan säga så här....det var rackans så svårt att hitta in i butiken!!!

Vi satte oss sen i bilen och vände kosan hemåt men det är ju trist att åka samma väg så vi tog en avstickare utomläns och hamnade i...ja, Ni får gissa!!!



Här är en annorlunda betongsugga....oj, vad liten sa Blivande! Antagligen för att han visste vad som väntade runt hörnet!!



Det blev fler avstickare på vägen hem men det får vi ta en annan dag....jag tror inte att Ni orkar läsa mer nu!!!


Kommentarer
Postat av: Stattinskan

... verkligen pittoreskt och vackert :-)

Postat av: Camillha Fahlberg

Jag gissar på Avesta! Vilken vild gissning va?! Vet tom var dalasuggan står någonstans!

Norberg är härligt. ICA i Norberg är knepig!!

2010-07-25 @ 10:58:35
URL: http://himlenrunt.blogspot.com
Postat av: Em

Vad mysigt! Och alltid när du skriver om Blivande så får jag denna känslan av underbar tvåsamhet och blir nästan lite avundsjuk, bara så du vet liksom. :)

Sv: Mmm, låter jättegott!

2010-07-25 @ 14:08:57
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Diana

Vad mysigt att bara lulla runt sådär och ta dagen som den kommer. Bakelsen ser förföriskt god ut.... mmm!

2010-07-25 @ 14:46:56
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: janne

Var deb stora dalahästen står det vet jag ju, men är lite fundersam på den första bilden med det Scottska inslaget kan den vara tagen i Norrhörende innan man kommer till korsningen som leder till Engelsberg??

2010-07-25 @ 18:04:08
URL: http://ingehvit.bloggplatsen.se/
Postat av: Karin

Vad härligt det ser ut !

Tror inte jag har varit in i Norberg faktiskt,men man kanske skulle ta sig en tripp dit.

Väntar med spänning på att hära mer om ICA-affären !

Vill de inte ha kunder, så de har gömt ingången eller ???

2010-07-25 @ 19:11:37
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Diana

Sv: Vilka gentlemän vi har. ;)

2010-07-25 @ 19:33:39
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Micke

Norberg och Avesta.. undra vart jag stannade med husbilen och handlade på väg till er ifjol. Kom ju mer västerifrån då än vanligt från Gävlehållet.

2010-07-25 @ 22:25:33
URL: http://kludd.se
Postat av: Ama de casa

Jag gissar på Dalarna jag :-)



Himla fint var det i Norberg i alla fall. Där har jag inte varit. Det blev oftast att vi åkte utomlands på semestrarna så stora delar av Sverige är vita fläckar på kartan för mig...

Det får vi väl ta igen nu när vi har flyttat till Spanien. Ja, då är ju liksom Sverige utomlands ;-)

2010-07-26 @ 10:02:44
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback