Den allvarsamma leken



av Hjalmar Söderberg.

Detta är en av mina absolut mesta favoritromaner. Jag tror att jag läst den minst sju gånger och jag får aldrig nog!
I flera månader har jag gått och tänkt att det är nog dags att läsa om den för det är några år sen sist och nu blev det helt plötsligt läge då Dotra skulle läsa en roman i svenskan. Eftersom jag råkar vara ägare av två exemplar så passade det ju bra att jag läste den samtidigt som henne och att vi sedan tillsammans kunde diskutera bokens handling och språk.

Hon ska nämligen skriva ett arbete om denna och dessutom göra en muntlig framställan....märkligt att just det var en av uppgifterna jag hade i höstas i min utbildning!!!

Om jag nu inte kommer att ha användning av min utbildning i mitt yrkesliv så har jag i alla fall användning av det i min roll som Elak Styvmor ;)

Hjalmar Söderberg har ett fantastiskt språk och jag älskar verkligen alla hans böcker och det gläder mig mycket att Dotras intresse för denna författare också har väckts!!!


Kommentarer
Postat av: Mattias

Kanske borde läsa den. Har bara läst Doktor Glas men den föll mig inte helt i smaken. Räknar med att få se resultatet av era diskussioner här i bloggen :) Sen kan jag ta ställning till om den verkar läsvärd ;)

2010-01-28 @ 12:07:13
Postat av: Ia

Ja, Söderberg kan vara lite speciell och faller inte alla på läppen ;)



Den allvarsamma leken är dock mycket mer tillgänglig än Doktor Glas så gör ett försök...är det jobbigt med all poesi som är instoppad så ögna bara igenom den och håll i handlingen så får Du en härlig läsupplevelse!!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback