Blandad kompott!

Idag har jag en känsla av att det blir en väldigt blandad blogg, som Ni vet så låter jag ju bara fingrarna löpa när jag skriver mina bloggar men det kanske märks att hjärnan inte alltid är inblandad?!

 Lisa njuter doften av barkmylla genom att stoppa ner nosen i en orkidé och vända ryggen åt den snöiga utsikten.

Att ta sig till och från skolan under fredagen var absolut inga problem. Visst fick vi en del snö men inte värre än tidigare under denna vinter. Igår morse däremot då snöade det och blåste och jag fick riktiga gotlandsvädervibbar!!! Vad jag menar med gotlandsväder? Jo, det är när en fantastisk vårdag på en halvtimme förvandlas till en våldsam vinterstormdag!!


Minns faktiskt ett tillfälle när mamma och jag åkte till stan *läs Visby* och skulle handla en lördag. Det var verkligen vår i luften och vi båda satte på oss de då moderna platåträskorna och åkte till stan glada i hågen! Ett par timmar senare hade scenen förändrats totalt, en halv meter snö blockerade vägarna och här och var så var vallarna betydligt högre än så. Vi kom till bryan i Vall (där en av scenerna i Lundells Jack för övrigt spelades in på 70-talet) där fastnade vi...fick hjälp loss och kunde fortsätta. 1 kilometer efter Hogrän kyrka tog det sen tvärstopp, då satt vi oåterkallerligt fast! Två kilometer hem varav den ena kilometer var en kvia utan några som helst snöhinder! Nå, i Hogrän som på så många andra ställen på öi finns det goda sockenbor så vi fick komma in och värma oss och ringa, detta var långt före mobilens tid, till pappa som fick låna grannens traktor för att komma och hämta oss. Minns att jag fick låna ett par seglarstövlar av familjen Svensson, som var för små och kalla i denna vinterstorm. Ja, så fort kan ett snöoväder komma på Gotland.

 Så här såg det ut från köksfönstret i morse! Snö ända upp över karmen och då ska man veta att vi bor på tredje våningen.

Tillbaka till Västmanland och nutid. Det var klasstvå-varning men vi bestämde oss trots allt för att åka till skolan för dessa helger är så otroligt viktiga. Vägarna var dock inte så farliga som man kunde befara och vi såg endast en bil som placerats lite annorlunda, i en snödriva i en rondell!
Hela lördagen ägnades åt att ömsom se på läraren och ömsom titta ut för att bevaka vädret. När klockan var två gav vi upp och åkte hemåt, fortfarande var vägarna bättre än man kunde tro...ända tills vi kom till Västerås där började det riktiga kaoset. Men vi hann till stationen och lämnade av de som skulle med bussar vidare ut i landet och sen handla lite och sen hem!!! Det var riktigt skönt att bara få slå ner rumpan i soffan och njuta av värmen!

En son kom och åt med oss och såg melodifestivalen. Jag tycker att Melodifestivalen är tråkig men kan ändå inte låta bli att titta. Vad vi tyckte annars? Ja, sonen hade missförstått hela tävlingen tror jag för han röstade på Timoteij, som i och för sig var en trevlig grupp men jag hade personligen lite svårt för den nasala sången, sonen röstade på dom ett par gånger tror jag ända tills jag upplyste honom om att de tävlade i musik och inte i skönhet!!!
Själv gillade Darin och hårdrockstjejerna och de gick ju vidare så vi får väl se vad som händer i framtiden!

Efter melodifestivalen åkte sonen vidare för att se på nån film hos nån kompis men blev en timme senare avlöst av sin lillebror med fästmö och kompis. De delade då den svenska häftiga upplevelsen att vinna ett OS-guld och ett OS-brons med oss för att sedan åka hem vid midnatt för att åka pulka....påstod de! Här måste tilläggas att bronset togs av en med västmanländskt blod i ådrorna!!!

Under hela kvällen hade jag telefonkontakt med två av mina skolkamrater som satt på ett tåg på väg mot Göteborg. När tåget väl gick från Västerås så gick det bara fram och tillbaka för att bromsarna inte skulle frysa fast då det var stopp längre fram. De blev sedan stående i Kolbäck under lång tid, nästa rapport så stod de i Arboga sedan i Örebro och till sist blev de stående i Hallsberg om jag inte missförstod helt. Fri bar förvisso men jag skulle tro att de hellre hade kommit till hemmets lugna vrå. Straxt efter sju fick jag ett sms i morse som sa att de var nu 800 meter från stationen och för en dryg timme sen så var de hemma...man kan påstå att det var långt mellan Västerås och Göteborg den här helgen!

Ja, nu ska vi försöka städa lite här hemma då jag i morgon får besök av riktigt god vän från "förr"!

Om Ni nu skulle tycka att jag använt mycket konstiga ord i den här bloggen så får Ni väl be om översättning!!!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag kan rapportera att det just nu är typisk gotlandsvinter. Det blåser och yr som bara den. Vi har just varit på Klinte och var en vända ut på hamnen - där var det inte nådigt!



Ha en fin fortsättning på söndagen!

Kram Ingrid

Postat av: Daniel

Så vackert!



Å så skoj med besök att helg med de nära!

2010-02-22 @ 09:39:48
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback