Höstfunderingar!

Idag är en sån där dag som jag fått inspiration till mitt inlägg från en av Er kära bloggvänner vem låter jag vara osagt för det är inte viktigt för inlägget även om bloggaren i sig är viktig för mig!

Hösten är ju en tid där många blir deprimerade eller åtminstone nedstämda och jag tänkte reflektera lite över det.
Själv har jag haft svårt under många år för hösten, det är ett avslut och avsked och jag gillar inte avsked!

Jag har en egen teori då det gäller mig själv och hösten, jag är uppvuxen på Gotland som är en stor turistort och sedan elva års ålder har jag varit verksam inom turistnäringen och var det ända tills jag flyttade från ön. Varje sommar kom det en massa roliga människor från fastlandet och jobbade på den camping/bad/kiosk/restaurang där hela familjen både jobbade och bodde under sommaren.

Man fick en massa nya vänner medan de semestrade i tält och husvagnar på campingen eller sommarjobbade. Det var fullt av liv på hela ön och det var aldrig tyst. Kändisarna kom och gick, jag skulle kunna berätta många historier om olika sk kändisar men det var inte det det skulle handla om.

På våren när säsongen satte igång smög den igång precis som våren kommer smygande, knopparna bildas långsamt på träden och lökväxterna spräcker jordskorpan sakta, sakta och plötsligt är det bara att inse att våren är här eller kanske till och med sommaren! Med ljuset kommer värmen och hoppet. Kvällarna blir längre och ljusare och människorna kryper ur sina jordhålor...allt lever!

I augusti runt den tjugonde är det som att allt dör över en natt. Alla turister åker hem till sin vardag....men vi blev kvar, vi gotlänningar! Gotland var både vår vardag och vår fest! Allt runt omkring oss såg ut precis som vanligt bortsett från att det var folktomt. Tänk Er att Ni ska ha fest, Ni fixar och grejar och planerar! Förväntningarna stiger...sen helt plötsligt är det dagen efter och Ni står där med disken och städningen...så känner jag det ofta på hösten även om jag nu inte jobbar inom turistnäringen eller ens bor kvar på Gotland.

Jag känner också så inför livet, det springer så fort iväg och jag hinner inte med. Jag är "bara" fyllda 48 år men jag har numera insett att jag inte är odödlig, att känna så är ungdomens privilegium...och på många vis är jag inte ungdom längre även om jag känner mig ungdomlig. Jag har insett att det finns saker jag inte längre kan göra, att min kropp inte längre orkar allt jag vill. I detta ligger en sorg som har lite av höstens karaktärsdrag i sig, det går så fort. Det finns nåt positivt, eller egentligen massor, med att bli äldre också. För egen del har jag har jag lärt mig att uppskatta det viktiga och det värdefulla i mitt liv. Att sortera lite i livets adressbok och lägga krutet på de människor som är viktiga för mig, att göra saker jag tycker om att göra och försöka utforska saker jag vill göra men inte gjort. Att göra det mitt liv tillåter mig att göra helt enkelt!

Nu kan detta inlägg låta kolossalt deprimerande och tungt men det är inte min mening. Jag tror dock att det är viktigt att reflektera över dagen idag, vi har dagen idag...morgondagen vet vi inget om!



Kommentarer
Postat av: TT

Det var en bra idé, fast jag kan inte kalla mej expert men man lär sej av sina misstag i alla fall och har köpt lite böcker.

Postat av: Ingrid

Du har så rätt i det du skriver, så känner jag också nu och lite känning av höstdepressioner har jag nog alltid haft. Att hösten och en viss årsdag sammanfaller gör ju inte att det känns lättare precis.



Kram Ingrid

2010-08-30 @ 12:16:38
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Gun

Det måste nästan ha varit som ett antiklimax för dig när hösten kom.

Jag känner inte riktigt så, utan tycker oftast det är ganska skönt. Hösten är mer kravlös på något sätt, man kan vara inne och mysa och ta det lugnt, vilket jag har stort behov av.

Jag älskar sommar, så det är inte så jag menar, och jag skulle gärna se att den fortsatte ett litet tag till.

2010-08-30 @ 12:42:59
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Diana

Du skriver så himla bra!

Jag ska nog också sätta mig och reflektera över varför jag upplever hösten så deppig.

2010-08-30 @ 14:54:23
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Jag brukar märka av redan på denna tiden att mitt psyke börjar ställa om sig på vinter och den mörka tiden. Förre året började jag använda dagsljuslampa och det tyckte jag reducerade mitt tungsinne till 50% ungefär. Nu blev jag påmind om att jag borde ta fram den igen. ;)

2010-08-30 @ 16:46:02
URL: http://svorskan.se
Postat av: Heidi

Usch, jag har inte heller gillat hösten tidigare men som du skriver..morgondagen vet man inget om o för en del kommer inte ens en morgondag så man ska ta vara på den tid man har istället för att låta en årstid vara deprimerande. Kram kram

2010-08-30 @ 17:21:26
URL: http://webmum.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag tycker faktiskt att det är skönt att det lättar lite med folk här i Torrevieja nu snart (fast än märks det inte).

Men tack och lov blir inte stan helt död på vintern som många andra turistorter runt omkring.

Jag fyller ju snart femtio och det oroar mig inte det minsta. Jag är bara glad att jag fortfarande får vara med, alternativet är ju inte så kul...



Kram på dig!

2010-08-30 @ 18:04:44
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ulrika

Jag tycker inte alls att ditt inlägg är deprimerande, tiden går och vi med den, det är som det ska och som det måste. Varje årstid har trots allt sin tjusning, även om sommaren förstås är lite tjusigare än dom andra... Kram!

2010-08-30 @ 19:07:19
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Afrodite

Vackert inlägg! Stilla, insiktsfullt, känslofullt. Deprimerande - nej. Fyllt av tankar och känslor - ja.

"Dagen idag är en märklig dag - den är Din"

En tår letar sig fram, gåshud...

kramar om

2010-08-30 @ 20:43:47
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Ellis

Jag vill så gärna besöka Gotland någon gång :)

2010-08-30 @ 23:42:45
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

sv: Hmmm... Som alla behövde men som inte finns alls idag... SOM jag har funderat, men jag går bet!

2010-08-31 @ 10:37:18
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Karin

Visst är hösten trist, och att ha levt på Gotland under somrarna, och sedan bli nästan ensam kvar ( Ja, i jämförelse måste det väl ha känts nästan så ? ) måste ju kännas konstigt.

Vi ska till doktorn med min dotter i morgon, för hon mår inte alls bra nu. :(

2010-08-31 @ 15:15:57
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback