Jag är fri!

Min vana trogen vaknade jag klockan sex i morse, försökte somna om men kroppen ville inte det. Jag gick upp och satte på kaffe och nästan drog tidningen ur handen på tidningsbudet!

Medan jag satt och drack mitt kaffe och läste tidningen så slog det mig....Jag är fri!!!

Lika tufft som det kändes i maj när jag fick beskedet att Försäkringskassan bedömde mig som frisk på grund av mitt egenmäktiga förfarande (när jag försökte skapa mig ett eget liv utan FK och missade att informera FK)...lika häftigt känns livet nu!!

Det har varit tufft sen den där dagen i slutet på maj men vi har haft en fantastisk sommar där livet fått lite andra perspektiv! Man kan göra otroligt mycket utan pengar...dock ska det tilläggas att utan släkt och vänner hade vi inte klarat oss....tack snälla Ni för den hjälp vi fått!! Ni vet vilka Ni är och jag hoppas Ni förstår hur värdefulla Ni är!

Det märkliga och härliga i detta är att så bra som jag mår nu..så bra har jag inte mått på säkert över tjugo år! Fortfarande har jag min ångest och min värk....men jag kan hantera den! Jag kan också berätta att den diagnos jag nämnde i veckan  är fibromyalgi. Jag har sen våren 1988 misstänkt att det var det som felade mig men ingen har riktigt tagit mig på allvar inom vården. Sen fick jag ju mina whiplashskador 1991 och 2000 och då förklarade vården att det var det som var orsaken. Naturligtvis är det en del av min värk men det finns vissa symptom som inte stämmer dock tillhör jag inte den typen av människa som sätter mig ner och säger att jag kan inte för jag har ont!
Nej, jag fortsätter som om det inte bekommer mig...man ska vara "duktig"!! Värken och lidandet tar jag hand om i ensamhet...så har jag gjort i hela mitt liv och där är en av de bidragande orsakerna till att jag gick i väggen 2003 gissar jag!

Nå, nu har jag fått göra en utredning på EPM - Enheten för Psykosomatisk Medicin som jag efter en remiss från min kurator hamnade hos våren 2008. Det har varit min räddning, de har verkligen gjort allt för att jag ska må bättre!! Jag har en liten del kvar i utredningen men allt tyder på att det är fibromyalgi som bråkar med mig!

Ja, detta var en liten parentes vad jag ville komma fram till är att jag nu faktiskt lever ett liv som är underbart!! Jag bestämmer över mig själv...har Ni tänkt på hur skönt det är??

Så egentligen kan man säga att den "anonyme" gjorde mig en fantastisk tjänst...borde jag kanske säga tack?

Idag ska vi möblera om härhemma! Efter en sommar med bara en Blivande och tonåringar hemma så ser hemmet ut som om det gått en tornado genom lägenheten. Ett bra sätt att få ordning är att möblera om...så idag trollar vi med våra 54 kvadrat minus de 10 kvm som dotra har i sitt rum...och med våra möbler!! Vi måste dessutom skapa en bättre arbetsplats för min del, ofta blir det kanske 6-7 timmar framför datorn och då måste man sitta bra!!!

Så nu när klockan är 9.00 ska jag väcka Blivande och sen kör vi igång...men vi missar inte krysset!!!!

Kommentarer
Postat av: Cattis

en liten parantes vet jag inte om man kan kalla det..fasat iof..de var väl en bekräftelse på vad du kanske hade på känn..man känner ju sin kropp bäst själv, och eftersom du liksom jag är allmänläkare såler

Men frihet..känner igen mig i orden..man måse se förutsättningarna i livet..inte bara motstånden...de går att komma runt...och runt måste man gå..inte bara köra rätt igenom..

Jag försöker njuta av det jag klarar av, skulle jag sörja de jag inte kan då blir de inte mycket tid över för annar än just det..

Så kul att läsa när man följt dig under ett par par år nu, man får energi och glädje av dina bloggar..Kram...

Postat av: Kerstin

Glädjer mig med dig att du fått upprättelse. Vet ju så väl att diagnosen är viktig, den betyder bekräftelse, bättre hjälp och mera förståelse från läkare och omgivning. Att man aldrig blir bra är en annan sak, man anpassar sig ju.

2009-10-04 @ 18:18:55
URL: http://pellispricken.bloggplatsen.se/
Postat av: Anna

Gud va kul att möblera om! Har funderingar här hemma jag med. Men har inte kommit så långt. Inte ens med tankarna.

Något jag äntligen har tagit tag i efter 7-8 år är min rygg. Det visade sig att det va lika krokig som en klätterblomma så nu ska det börja tränas :)



Måste ses snart tycker jag :)

2009-10-04 @ 21:36:29
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Anna

Haha jadå, än så länge är inget framplockat :)

Ååh smörgås tårta låter inte helt fel :)

I stan eller i torpet?

2009-10-05 @ 19:31:16
URL: http://lindblom86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback