Rösta i EU-valet!

Idag är det en ganska kylig dag i torpet, jag ser att solen finns nånstans där ovan molnen men jag tror att molnen vinner kampen om att få synas mest idag!

Katterna springer ut och in, kan inte riktigt bestämma sig för om de ska vara ute eller inne. Sädesärlorna talar även idag om att de tycker att de har ensamrätt på torpet, till och med mig skäller de på varje gång jag springer ut till dass! Men det är klart de kanske är kloka nog att förstå att det faktiskt är jag som släpat ut katterna hit!!

Jag tänkte idag ge mig på en liten blogg om hur jag tänker inför det val som väntar på söndag...det val som många väljer att avstå ifrån för att de inte gillar EU. Jag anser att det är är INTE en anledning till att avstå..tvärtom...gillar man inte EU bör man definitivt rösta! Detta är vår chans till att vara med att bestämma...och inte helt överlåta all makt till de bestämmande!

Att jag röstar rött är ingen hemlighet, det har jag gjort de senaste 25 åren och kommer nog så att fortsätta såvitt inte mitt liv förändras dramatiskt på nåt vis men förmodligen inte ens då!

Jag har surfat runt lite på de olika partiernas hemsidor för att se vad de tycker och vad de lockar med. Naturligtvis är jag färgad när jag gör det, precis som vi alla är. Jag tror nämligen att vi alla känner en tillhörighet nånstans oavsett vi vill eller inte!

Jag blir upprörd över mig själv och andra när jag hör och känner att mycket handlar om personkemi. Vi glömmer att lyssna på vad de säger för att vi inte tycker om personen som framför budskapet....själv måste jag motvilligt erkänna att både centerpartiets Maud Olofsson och folkpartiets Marit Paulsen får mig att vilja byta kanal! Jag försökte dock bortse från de känslor som jag inte har råd att känna i detta val och tittade på orden på deras respektive hemsidor.

Ganska snart kan man se att det är inte så stora skillnader i deras budskap..alla partierna säger ungefär detsamma..tycker jag. Det som gör mig mest förvånad när jag surfar runt är att C kallar valet för EP-valet...alla andra säger EU-valet och detta förvirrade mig...är det flera val på gång? Nej, de har bara valt att kalla det så baserat på ordet Europaparlamentsvalet.

Till sist inser jag när jag läser att mitt val trots allt måste baseras på magkänsla och på tidigare erfarenheter, jag måste också denna gång rösta rött och det blir Vänsterpartiet...de står för den mesta ärligheten i min värld!!

Mitt budskap är alltså...gå in på partiernas sidor och läs. Bilda Er en egen uppfattning om vad det är Ni röstar på!! Men framförallt...ta chansen nu när Ni har den!!!

Kommentarer
Postat av: ingmarie

Jag ska inte rösta, dom gör ju i alla fall som de vill så jag låter bli...reser till sthlm i kväll och hem söndag igen...ha en fin helg

2009-06-04 @ 15:08:13
Postat av: Unika

Japp, du har ju rätt, visst bör man ta chansen när man har den. Ska nog ta o göra som du, surfa runt lite.

Kramis

Postat av: Pia

Japp, röstar man inte så har man faktiskt inte rätt att klaga sedan heller!! För mig blir det rött, men sossarna. Jag är EU-motståndare så Marita Ulvskog blir mitt val!!



Vilka fina bilder du tagit!! Älskade den med nyckelpigan!! :o)

2009-06-04 @ 20:06:14
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Bettan

Så sant!

Jag tycker det är viktigt att rösta, dels för att kunna påverka och sedan för att få bort dessa nazistpartier som jag inte vill få in och bestämma.

Kram

2009-06-04 @ 21:02:21
URL: http://coolbettan.blogg.se/
Postat av: Cattis

www.boktipset.se

kanonfiffig sida

c yaaa...

2009-06-04 @ 22:19:32
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Klart att vi ska rösta, det är jätteviktigt!!

2009-06-04 @ 22:41:12
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Micke

Det vete sjutton om jag röstar.. jag röstade EMOT när det var röstning om EU och sen då rösta nått med EU känns knäppt :) Har jag inte röstat så har jag inget tokerier gjort vad gällande allt med EU kan man säga ;)



Men jag förstår hur du menar om att man bör rösta men rösta på nått man inte är intresserad av tar ju som emot.

2009-06-06 @ 14:18:00
URL: http://kludd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback