Dialekter...

För den som eventuellt har missat det så är ju jag född och uppvuxen på Gotland...och det är jag stolt över!! Jag tror nånstans att vi gotlänningar känner lite mer för detta med kultur för det fick vi i modersmjölken...rätta mig om jag har fel!

Det finns ett otal artister och konstnärer från Gotland och som en liten parentes så kan jag berätta att nångång på 70-talet så spelade jag teater med Ainbuskarna i publiken...har ingen aning om de gillade det!!!
Nångång också på 70-talet så gjorde jag folkparksdebut...i Älvsbyns Folkets Park med 3000 åskådare...men sen tog karriären slut....och det fanns säkert en anledning till det!!

Nå, sista dagarna har man pratat en hel del om en kvinna som heter Theresa Andersson som visar sig komma från Silte på södra Gotland och hon har ett enkvinnasband upplyste hon nyss programledaren på TV4. Hon spelar en mycket charmig musik som vi först hade svårt att bestämma om vi gillade eller inte....jag har nu bestämt mig..jag gillar det helskarpt!!

Däremot så blev jag lite irriterad på tjejen ifråga när de intervjuade henne för hon berättade på gotländska med stor amerikansk brytning att hon numera bodde i New Orleans, jag tänkte...det är väl märkligt med en del att de måste lägga sig till med den amerikanska accenten direkt för tjejen kan ju inte vara mer än 25 så att så länge kan hon ju inte ha bott där!!!
Därefter byts min irritation mot beundran....tjejen har bott i Amerika i 20 år och pratar fortfarande minst lika bra gotländska som jag...och så visar det sig att hon är 37 år men ser ut som...ja, runt 25!!!

Jag tycker att det är imponerande att leva i ett annat land med ett annat språk och ändå kunna behålla sin dialekt. Själv har jag mycket dialekt kvar om man frågar en fastlänning...frågar vi en gotlänning så rynkar de på näsan och säger...hon pratar fastländska...men å andra sidan har jag om endast nån vecka bott på den här sidan Östersjön i 29 år!!

Här kommer ett smakprov på Theresa Andersson..




Kommentarer
Postat av: Trebarnsmamman

Dialekter är underbara!!!!!! Min mamma är skånska men har bott i Stockholm i 30 år, hon har definitivt upplevt det du beskriver - stockholmarna tycker hon pratar skånska, skåningarna tycker hon pratar stockholmska. Själv pratar jag ganska nära rikssvenskan men blandar in skånska ord (mamma) norrländska ord (pappa), stockholmska ord (uppvuxen där) och uppländska ord (bor ju där nu). Har även under en utlandsvistelse tappat min egen dialekt och kommit hem och pratat göteborska. Så jag är dialektvild och skulle garanterat omedvetet glida in i din gotländska om vi träffades irl. Men jag älskar dialekter och tycker att alldeles för många inte är tillräckligt stolta över sina fina dialekter!!!!!

Postat av: Micke

Jag är skåning uppfödd i Malmö.

Har bott i småland sen sen snart 25 år

tillbaka o har svårt att lämna den Malmöitiska

dialekten.

Man skall vara stolt över sin dialekt men det finns alltid någon som har en annan åsikt.

Kram Micke

Ps. ha en go kväll.

2009-07-22 @ 20:38:03
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Som en inbiten skåning så får jag säga att dialekter är mysigt. På vår resa genom Sverige så hade inte en enda besvär med vår dialekt när vi pratade med människor och mannen han pratade med många .. utom...stockholmarna... ja ja de ska ju vara lite märkvärdiga eller. Om de sen inte VILL eller KAN förstå det är ju en annan fråga.

Theresa är duktig med alla sin pedaler, såg henne på Tv

Kram Ingrid

2009-07-22 @ 20:43:51
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback