Sorg....

Just när vi skulle sätta oss och äta förbyttes glädjen i födelsedagens tecken till sorg. Jag fick ett sms från min yngste son....Farfar gick bort idag......

Killarnas farfar och min före detta svärfar dog under eftermiddagen.

Han har visserligen varit sjuk under några år men som alltid blir man överraskad när det händer och sorgen kryper innanför huden och nästan förlamar en. Tårarna stiger i ögonen och man blir bara så ledsen.

Min första tanke var nästan ilska...hur vågade han dö på Kristians födelsedag? Kunde han inte ha dött igår..eller i morgon? Inte nån rationell tanke precis..ganska egoistisk men så var den första tanken som gick genom huvudet på mig.

Jag gick genast till telefonen för att ringa min äldste son, måste få höra hur han mådde. Det var ju han och jag som gick igenom min mammas död tillsammans så en viss trygghet kände jag i det...han brukar inte hispa till sig. Men..jag visste också att sitter i sin mörka lastbilshytt nånstans i Sverige helt ensam...var gör man av sin sorg, ilska, saknad då...känner man sig inte som mest ensam i hela världen då?

Hans pappa hade ringt och berättat att farfar gått bort...skämtar Du säger min son på sitt vis...näe, sånt skämtar man inte om säger pappan...men säger sonen...jag pratade ju med farfar för bara några timmar sedan.

När Kristian berättar detta för mig känner jag hur jag blir alldeles varm i hela kroppen..hjärtat slår ett par extra slag...

Vilken fantastisk födelsedagspresent min son hade fått!!!!

En av de sista sakerna farafar gjorde var att lyfta luren och ringa sin sonson för att gratulera på födelsedagen...den presenten är svårslagen!

Farfar var nog en av de mest goda människor jag lärt känna i mitt liv, jag har svårt att tro att han gjort någon människa illa i hela sitt liv...åtminstone om man bortser från krigsåren i Finland. Han var född i Österbotten en liten bit utanför Vasa och flyttade till Sverige samma natt som Kennedy mördades om jag inte minns alldeles fel. De flyttade till Linköping där de bodde under flera år och  i början av 70-talet gick flyttlasset hit till Västerås.

En mycket godmodig herre som satt djupa spår i mig på ett alldeles speciellt sätt....jag har många minnen av honom och genom tårarna ler jag.....

Jag ser fortfarande tydligt framför mig hur förvånad han blir när vi rullar in på gårdsplanen i Jungsund där han står och reder nät...bara några dagar senare ska han fylla 60 år. Vi får massor av skäll av farmor för att vi inte berättat att vi skulle komma men farfar bara går omkring och ler på sitt alldeles speciella vis!

Jag minns när han på sin födelsedag önskade sig Finsk sommarsoppa..vet Ni vad det är? Koskenkorva på blommig tallrik!

Eller hans nubbevisa från Finland...finska cykellandslaget....HOJ!

Om hans berättelser från den tiden han jobbade som målare, en för övrigt mycket skicklig sådan, när han vid ett besök hos doktorn fick höra att han var färgblind!!!! Han var en mästarepå att blada färger i precis den nyans man önskade!!

Oj, ja..det finns massor av minnen och ikväll ska jag verkligen låta mig färdas tillbaka bland minnen!



Hoppas farfar får det lugnt och skönt och blir utan smärtor i sin egen målade himmel!
Tack för alla 24 år!

Kommentarer
Postat av: Cattis

men oj..men samtidigt..vad skönt att han ringde och gratulerade, tänk så snabbt det kan gå. Låter som det var en rolig farfar..Kramar åt alla er..C yaaa..

Postat av: Linnea

Ja visst kryper sorgen innanför när man får ett sådant besked.



Min mormor dog på min 10årsdag sommaren 95.



Kram

2009-01-19 @ 21:26:30
URL: http://www.metrobloggen.se/aennil
Postat av: Anonym

Minnenena finns alltid kvar o dom är ju fina. Sänder ett fång med kramar.

2009-01-19 @ 21:45:44
Postat av: Nancy66

Oh, blev rörd själv när jag läste, han påminner om min fd. svärfar. En underbar man, målar även han, han är dryga 80 år nu,,,

Fint minne för sonen, säkert somnade farfar gott efter att ha grattat sitt barnbarn,,

Kramen

2009-01-20 @ 18:43:00
URL: http://nancy66.zoomin.se
Postat av: Ingrid

Så vackert du skriver om din svärfar Ia.



Jag kom in här för att tacka för din kommentar hos mig och så för att tala om att jag har en sak till dig på min blogg.



Motiveringen känns alldeles speciellt lämplig med tanken på det du skriver i dag.



Kram Ingrid

2009-01-20 @ 23:06:45
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Pia

Ja det var väl ett underbart sista minne sonen fick.. Men sorgligt oxå!

Kram!

2009-01-20 @ 23:53:32
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: sussi

Kram om..Han verkade var en speciell man

2009-01-22 @ 08:03:24
Postat av: Micke

Fint skrivit! Var väl honom jag träffade för en 4-5 år sedan va i deras kök?

2009-01-25 @ 16:05:53
URL: http://kludd.se
Postat av: Micke

...nä, nu tänkte jag ju jättefel här.

2009-01-25 @ 16:11:59
URL: http://kludd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback