Pictor, Sala och Brummelisa!!

Bloggtorka eller tidsbrist...ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på om jag nu behöver skylla på nåt?!

Förra veckan när vi var ute och letade bil så hade jag ju naturligtvis kameran med mig. Jag bor ju numera i ett landskap som är mycket älgrikt men trots det är det sällan man ser älgar. På vintern så kan vi sitta i stan och lyssna på Radio Västmanlands trafikinformationer och de varnar alltid eller åtminstone 8 av 10 gånger så är det älgar vid vägkorsningen vid vårt torp men vi har kanske sett älg alltsom allt fem gånger sedan april 2003. Förra veckan så fick vi dock se några på en åker utanför Varmsätra...de är mäktiga! Här är en älgko med två kalvar och jag är medveten om att bilden är suddig men jag har inget riktigt teleobjektiv så det blir till att förstora bilden istället så Ni ska lite!!!!



Efter älgtitten så fortsatte vi mot Kumla kyrkby där Kumla kyrka är en av de kyrkor som
Albertus Pictor har målat. Alldeles fantastisk är denna kyrka.

När jag var barn och en bra bit inpå tonåren så var min morbror och moster bosatta i Varmsätra utanför Sala och en sommar hade jag förmånen att vara "sommarbarn" där. De hade ett bageri och i det så ingick naturligtvis att köra ut brödet till butikerna runtom i Västmanland. Då minns jag bland annat att vi besökte Morgongåva...är det inte ett fantastiskt ortnamn....Morgongåva!!! Vi besökte samtidigt en otroligt vacker kyrka med fantastiska kyrkomålningar och länge, länge trodde jag att det var Morgongåva kyrka vi besökt men för några år sedan då jag hade hela länet som min arbetsplats så jobbade jag en tid i Morgongåva och då skulle jag ju naturligtvis återigen besöka denna vackra kyrka som etsat sig fast hos mig sedan elva års ålder....problem uppstod genast...Morgongåva har ingen kyrka!!!

När vi då besökte Kumla kyrka förra veckan så funderade jag på om det kan ha varit där vi var, morbror och jag...men jag är inte säker! När jag nu ska visa Er bilderna så googlar jag ju runt lite samtidigt och ser då att Vittinge kyrka också är en Pictorkyrka så det ska nog bli ett besök där också för att se om det stämmer bättre med mina 35 år gamla minnesbilder!!



Kyrkfönstret är vackert men det är ändå inte unikt det är däremot detta...



Tyvärr är det ju jättesvårt att fånga dessa målningar på foto men googla gärna på Albertus Pictor så får Ni se bilder tagna av proffs som är mycket bättre....HÄR...har jag hjälpt Er på traven!!!

Varje år åker vi till Sala minst ett par gånger och nu när vi har en bil som fungerar som en bil bör så var det dags i lördags! Var det nån som ville se hur vår Brummelisa ser ut..???



Här står den på en parkering i det vackra Sala!! Har Ni vägarna förbi så måste Ni nästan ta en tur i silverstaden...det är få städer som har såna vackra planteringar som Sala har.



Här är en av sittgrupperna utanför polisstationen! Sala har en speciell plats i mitt hjärta, förmodligen beroende på att jag var där så mycket som barn och känslan i kroppen när jag tänker på Sala är liksom vanlijvarm!!!

Nu sitter vi och planerar en tur till Nora nästa vecka. Nora är en stad jag alltid önskat få besöka då jag är ett stort fan av Maria Langs böcker och hon använder ju Nora som förebild till staden Skoga, nästa vecka bär det av och då får naturligtvis kameran hedersplatsen. Jag hoppas Ni vill ha en liten rapport om det besöket!!!!

Vi måste ju prova bilen så mycket vi kan så vi hittar eventuella fel innan garantin går ut och innan vi ger oss ut på några riktiga långturer, dessutom kan det vara hälsosamt att se andra människor....innan vi blir folkskygga här i torpet!!!!


Kommentarer
Postat av: Linnea

Morgongåva är ett vackert namn liksom Blomsterängen som jag också tror ligger där i närheten. En av pappas bästa vänner har adressen blomsterängen,kan man ha så mycket finare adress.



Kram

Postat av: Ingrid

Tack för ett härliga bilder allt från älgar till planteringar i Sala! /Ingrid

2009-08-04 @ 19:15:43
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Ingrid

Fina bilder på älgarna och kyrkofönster och på Brummelisa m.m.

Kram Ingrid

2009-08-04 @ 21:39:27
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Majsan

Fantastisk bild på älgarna! Visst är de mäktiga djur.. och stora!



Vackra bilder i övrigt också.. :)



Kram

2009-08-05 @ 10:02:08
URL: http://www.chattens.se
Postat av: TT

Hej, kul att du tittade in till mej.

Finns det inget ledigt hus i dina trakter vi kan hyra så vi slipper denna myggplåga!? :o)



Vad fina bilder, ofta har man åkt förbi Kumla kyrkby men inte kikat in närmare, nu måste jag nog göra det.

Älskar gamla kyrkor och även kyrkogårdarna.

Samlar dessutom på älgar så den bilden gillade jag skarpt.

Ha en bra dag!

2009-08-05 @ 11:05:19
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag hade älgkontakt idag!!! Det var riktigt kul att se dem på nära håll, klappa lite på dem och fota massor.. Och ja, alla mina bloggbilder är tagna med min mobil. Den är verkligen skitbra, tycker jag. Det enda jag inte kan göra med den är att zooma, för då blir bilderna gryniga. O så har jag inte riktigt fattat inställningarna för att fota inomhus. Men det gör jag så sällan ändå.. det är naturen som gäller!! :o) Kram på dig!

2009-08-05 @ 21:50:37
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback