Kattfajt!!

Igår var det snabbt in till stan för att lämna två tjejer och hämta ut en annan. Vi passade naturligtvis på att handla på oss litegrann. Tyvärr är ju butiken i Sätrabrunn numera nedlagd, synd för det var en butik vi verkligen gillade. Vi brukade gynna den så mycket vi kunde men det gjorde tydligen inte de bofasta så nu är den ett minne blott....ska tillägga här att den inte var speciellt mycket dyrare än butikerna i stan. Men, går det inte att driva den som kooperativ och med endast en anställd och övrig personal som ideell så går det nog inte på nåt annat vis heller!

När vi väl kom hit ut så grillade vi hamburgare och bibbade litegrann tills myggen faktiskt tvingade in oss. Vi brukar inte ha några direkta problem med mygg men ju varmare det blivit nu denna vecka desto fler av dom har vi sett, det är dock inte översvämningsmygg för de våra är stora och de syns vilket inte översvämningsmyggorna gör. Förra veckan när vi var hos svärmor i Ramnäs och höll på med veden fick vi stifta närmare bekantskap med översvämningsmyggen....de är gräsliga!!!


     Bilden är inte min och jag ber om ursäkt om jag lånat nåt jag inte får!



Nå, igår fick vi då  till sist gå in för inga myggmedel i världen skrämde bort de inande plågodjuren! Inomhus var det otroligt varmt och fuktigt så egentligen hade vi nog behövt elda så vi fick ur lite fukt ur stugan men värmen då? Skulle vi samtidigt ha öppnat frysen????

Gästen och jag satt och pratade med varandra och Blivande Maken i telefon...vet inte om han tyckte att vi pratade tråkiga saker?

Min väluppfostrade katt Lisa låg i sin säng och sov sen en dryg timme tillbaka för hon vet att vid mörkrets inbrott så går man och lägger sig! Däremot Blivande Makens ohängde katt ville inte komma in, inte ens med lock och pock lyckades han nå henne!

Medan nu Gästen och jag satt och pratade och BM i telefon så fick jag helt plötsligt höra hur något/någon skrek vilt utanför dörren! Jag kastade mig ut genom dörren och det skrek om möjligt ännu värre.....nåt, förmodligen två katter rusade ut mot garaget...där skrek dom igen....bort mot jordkällaren....där skrek dom igen....sen ut i skogen mot vägen...där skrek dom igen!! Nu bad jag Blivande Maken vänligt men bestämt att avsluta samtalet för att hjälpa oss och leta efter Kajsa. Man skulle tycka att då det är hans katt borde det ha skett per automatik men en arbetskamrats reseskildring från Sicilien var tydligen viktigare än ett av våra gemensamma barn. När jag tänker efter är det tur att vi inte har gemensamma människobarn!!!

Han tog på sig sina badtofflor och tog en ficklampa med dåliga batterier och knatade ut i mörkret..Gästen och jag stod kvar för att kunna öppna dörren om det förlorade barnet skulle återvända....jag hade nämligen hört att uppståndelsen utanför dörren hade väckt min väluppfostrade lilla bebis! Henne ville jag ju rakt inte ha ut ifall att det var en tiger som attackerat!
Jag såg det flämtande ljuset från ficklampan röra sig ute i skogen och funderade lätt över...vad gör ormarna på natten?? Badtofflor och skogspromenader i natten är kanske inte helt kompatibla....

Blivande Maken kom tillbaka utan katt vilket jag kanske inte egentligen väntat mig att han skulle göra men hoppet är ju det sista som överger en!

Min hjärna satte genast igång att fundera på hur ska vi lösa det här...det går ju inte att leta efter en katt i en skog mitt i natten, det skulle förmodligen löna sig bättre att leta en nål i en höstack! Jag ropade och visslade...här kissar vi nämligen inte på våra katter!

Medan jag står där och funderar på HUR orolig jag ska vara så kommer Kajsa helt plötsligt sakta trippande längs trädgårdsgången och ser tämligen oberörd ut...ända tills jag lyfte upp henne...hennes lilla katthjärta slog nya hastighetsrekord! Men hon verkade oskadad och kastade sig på golvet och somnade som en stock....Blivande Maken kastade sig bredvid och klämde igenom katten...inga reaktioner!

Så småningom hittade jag en småblessyr på ena örat...så nog var det hon som var en av de vrålande slagskämparna!! Vem motståndaren var kommer vi väl aldrig att få veta men kanske grannkatten...men egentligen borde han veta bättre än att gå in på Kajsas revir för att han har ju fått spö tidigare!

Tidigare var det nämligen kutym att hon på fredagarna när vi anlände torpet så såg man faktiskt hur hon bokstavligen kavlade upp skjortärmarna och gick bort och spöade upp honom! Aldrig någonsin har hon kommit hem med nån skråma men vi har hört slagsmålen...en gång hade hon en kattklo nacken!

Nå, snart får vi tydligen ny torpgranne och det är väl lugnast för alla om han inte är kattägare!!


Den här historien bygger på en sann händelse vilket inte innebär att allt stämmer helt överens med sanningen..men det är min sanning!!

Kommentarer
Postat av: Micke

Skönt det gick bra ändå då!

Det finns ju annat än katter de kan fajtas med.

Postat av: Pia

Skulle kissen kunna säga något så hade det nog blivit något i stil med "då skulle du sett den andre"!!! ;o)

Kram!

2009-08-07 @ 13:38:54
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för övernattningen och super god mat :)

Hade tokmysigt mer er.. som alltid :)

Kram kram

2009-08-07 @ 13:40:46
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Katinka

Hej själv! Kul att hitta nya bloggar att läsa! Du skriver bra.

2009-08-08 @ 18:25:25
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Micke

Inne o önskar en skön helg.

Kram Micke.

2009-08-08 @ 21:25:47
URL: http://pappamicke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback