Stora julracet!




Ja, snart är det dags igen...full fart mellan mammor, pappor, far-och morföräldrar alla vill ha sin bit av kakan!

Dock blir jag lite förtvivlad när jag nu snurrar runt bland bloggarna och läser om oron inför detta stora race...varför måste en del föräldrar vara så otroligt egoistiska?

Jag tycker att julen är barnens helg och i det fallet brukar jag bli oemotsagd! Men vad jag läser är...JAG vill att barnen ska vara hos mig på julafton ...JAG vill vara barnfri på nyårsafton.....JAG vill...och så fortsätter det..
Värst verkar det vara i de fall då det finns mina barn och Dina barn och våra barn.....när ska folk begripa att man måste ta hela paketet...man kan inte välja bort partnerns barn!!!

Jag menar inte att man måste älska sina styvbarn lika mycket som man älskar sina biologiska...men de har samma rättigheter till sin förälder som de egna!!!!!

Kan man inte leva med det så bör man kanske inte leva tillsammans utan kanske försöka hitta en annan levnadsform!

Just julen verkar ju vara stora käpphästen....men är det någon som har frågat vad barnen vill??? Låt dom få bestämma...åtminstone så långt det bara går...det är som sagt deras jul!

I vår familj har vi oftast firat julafton på juldagen om Ni förstår hur jag menar! Min sambo och jag har bara chillat på julafton...smakat lite på julmaten och tagit en glögg till Kalle Anka...ibland har nån mer singelförälder dykt upp..
På juldagen har alla tre barnen kommit och vi har ätit julbordet och delat ut julklapparna...för så har barnen velat ha det!!
De har uttryckt önskemål om att vara med sina andra föräldrar på julafton...och det skulle aldrig falla mig in att tvista om det....sk skilsmässobarn har nog med skuldkänslor ändå!

Nu säger jag inte att detta är den enda lösningen men för oss har det fungerat....men jag ber Er...lägg inte börda på barnen! De vill så gärna vara oss alla till lags och det går inte att tillfredsställa alla på så få dagar! Stå tillbaka från Era egna önskningar...det kommer flera jular!


 

Kommentarer
Postat av: Eva (lovebaby71)

Kan bara instämma i fullo i detta.. Många är allt för egoistiska o glömmer att barnen kommer i kläm.

2008-11-07 @ 10:08:32
Postat av: Anna

Bra sagt Ia. Nu i år har ja faktiskt sagt ifrån till pappa. Vill vara ensam med han utan "hennes" släkt. Tog bara 14 år, men jävlar va glad ja är =)

Postat av: Anna

Tackar tackar =)

Jag kan lära dig när du vill =) Bara säga till!!

Har du photoshop på datorn?

2008-11-07 @ 11:09:26
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Anna

Då tar jag med min dator å kommer till dig :)

2008-11-07 @ 11:44:42
URL: http://lindblom86.blogg.se/
Postat av: Cattid

vet du jag tror en del blir bekväma med att vara förälder på halvtid, tex på fotbollen om man frågade en pappa om skjuts till match..nä de vet jag inte..de är Mias helg.kan man inte engagera sig i sin sons fotboll fast det inte råkar vara rätt vecka..blir så arg för oss som är helttidsföräldrar togs det för givet att vi kunde skjutsa då..

C yaaa....

2008-11-07 @ 13:06:07
URL: http://yeahdelila.blogg.se/
Postat av: CAT

Julen rör verkligen upp känslor för många!

Singlar...Ensamma människor....barnfamiljer....delade familjer....mina barn och andras....Det är en tung helg överhuvudtaget!

Men jag säger också...

Det är BARNENS dag! Bara dom är glada och lyckliga!

Ha en bra helg!

Kram

2008-11-07 @ 22:19:06
URL: http://catmalou.blogg.se/
Postat av: Nina (kickan_igen)

Kan bara instämma med tidigare talare! Hos oss (som då oxå är en styv-familj)har vi ett par år i rad gjort lite som i filmen "Tomten är far till alla barnen" tagit med pappor, ev bonus-mammor etc... även vänner har varit med, måste säga att de för just VÅR del varit de bästa jularna!!

Ha det fint! Kram

2008-11-08 @ 00:06:55
Postat av: Ingrid

Du resonerar så klokt!! Visst är julen barnens högtid i allra högsta grad och den bör planeras med tanken på deras önskemål, inte vilket som passar föräldrarna bäst.



Men även om man är en "vanlig" familj blir julen lätt en riktigt stressig historia med stridigheter om hur och var helgdagarna ska firas.



Vi upplevde ett riktigt trauma häromåret när vår yngste son för första gången firade jul hos sin sambos föräldrar i Skåne. Den julen blev sig inte alls lik!! Nu har vi vant oss vid tanken att han kommer att vara borta var annan jul, i gengäld får vi ha hans sambo här vart annat år.



Eva och hennes familj ser vi inte så ofta av. Förra året var de hemma, men i år kommer de inte.



Tur att vi har äldste sonen och hans sambo som troget firar jularna tillsammans med oss. Dom kan man lita på!



Ha en riktigt trevlig helg!

Kram Ingrid

2008-11-08 @ 12:58:36
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: sussi

Vi har inte problemet var barnen ska vara..Eftersom vi har gemensamma..Men stressen..Först ska vi till svärmor svärfar sen mamma och pappa sen eam och bara däcka..Jul = Stress .. JAg är Grinchen..Jag ser bara massa stress..

2008-11-08 @ 16:08:11
Postat av: Veduran

Helt rätt tänkt av dig Ia men ändå undrar jag... ska barnen verkligen få bestämma, då kanske även det ger skuldkänslor. Dom tycker synd om den föräldern som dom inte är hos. En bra grej tycker jag att ni gör, samma sak varje år. Själv har jag alltid gillat julen, jag är skilsmässobarn men det har aldrig varit problem. Ibland hos pappa men oftast hemma hos mamma. Inom vår familj har aldrig julstressen funnits på det sättet att man flänger runt, man firar julafton hos någon punkt slut. Väldigt smidigt ^^ Förra julen firades i Lanzarote och i år blir det nog inget firande av jul alls

2008-11-09 @ 21:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback